Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC6125182   Educació sexual a l'aula
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària
  
   1/7/2024 - 22/7/2024 (30 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació Somdocents
  
  
  
Tipus activitat   68SD Educació sexual a l'aula
  
Inscripció   01/09/2023 - 01/07/2024
  
Cost matrícula (Euros)   55
  
Descripció i   Metodologia:   Aquest curs està dissenyat per a docents que tinguin interès a promoure una educació sexual a la seva aula basada en l'empatia i el respecte, que permeti abordar el tema de la sexualitat de manera informada i responsable.

Aquest curs reflexiona sobre la sexualitat i les seves etapes. A més, s'aborda com traslladar l'educació sexual a l'aula i es proporcionaran eines i recursos per poder-les implementar amb l'alumnat.

En finalitzar el curs, les persones que el realitzin hauran adquirit coneixements actualitzats, estratègies pedagògiques efectives i recursos i dinàmiques que li facilitin la seva tasca, gràcies al contingut teòric i pràctic que es proporcionarà i a les activitats i els exercicis d'introspecció que es faran a allò llarg dels mòduls.

Es tracta d'una activitat en format virtual que no requereix d'una sincronia en un horari determinat. Es treballarà en un entorn Moodle amb recursos textuals, virtuals i eines d'interacció amb els formadors de l'activitat formativa. 

La difusió de l'activitat es realitza pel portal xtec i la web de l'entitat formadora.
  
Objectius   - Proporcionar una comprensió sòlida i respectuosa de la sexualitat humana.
- Adquirir coneixements sobre el desenvolupament sexual humà.
- Reflexionar sobre aspectes relacionats amb la sexualitat.
- Fomentar un entorn segur i lliure de prejudicis.
- Explorar els recursos educatius disponibles relacionats amb l'educació sexual.
- Dotar eines i recursos per abordar l'educació sexual de manera efectiva a l'entorn educatiu.
  
Continguts   Mòdul 1. Comprenent la sexualitat i desmitificant creences
En aquest mòdul s’explora la definició de la sexualitat i la complexitat que tenen al llarg de les etapes de la infància i l'adolescència. S’analitzen mites i actituds errònies que envolten la sexualitat, desafiant estereotips i proporcionant informació basada en la ciència.
1. Introducció
2. La sexualitat
3. Etapes de la sexualitat
4. Actituds errònies i mites relacionats amb la sexualitat
5. Conclusions
6. Referències bibliogràfiques

Mòdul 2. Educació sexual integral per a l'aula
Aquest mòdul aborda temes crucials en educació sexual, incloent-hi la desconstrucció d'estereotips de gènere, l'enfortiment de l'autoestima i la comprensió dels drets sexuals i la igualtat de gènere. S’explora la diversitat sexual i es brinden eines i orientacions per al desenvolupament sexual saludable.
1. Introducció
2. Estereotips i autoestima
3. Drets sexuals, igualtat de gènere i diversitat sexual
4. Com respondre les vostres preguntes?
5. Orientacions a la família
6. Conclusions
7. Referències bibliogràfiques

Mòdul 3. Estratègies i recursos per a l'educació sexual
En aquest mòdul s’exploren dinàmiques i recursos efectius per impartir educació sexual a l'aula. Es proporcionen eines pràctiques, materials didàctics i estratègies de facilitació per promoure converses informades i constructives sobre la sexualitat, tot fomentant la comprensió i el respecte mutu entre l'alumnat.
1. Introducció
2. Dinàmiques i estratègies per a l'aula
- Juguem a ser Déus
- El joc dels mites
- Jo mai
- Em presento en positiu
- Sapiensex
- Passaparaula
- Jo en aquest cas faria...
3. Recursos per a l'aula
- Pel·lícules
- Contes
- Llibres
- Videos
- Altres recursos
4. Conclusions
5. Referències bibliogràfiques
  
Formador/a   Laura López Gandullo
  
Avaluació   Es realitza una avaluació continuada mitjançant les diverses activitats que el o la participant del curs farà a cada mòdul i per superar el curs serà necessari la valoració positiva de totes les tasques planificades en relació amb l'aprofitament de l'activitat formativa.

En finalitzar el curs, el o la participant del curs realitzarà un qüestionari de satisfacció per valorar l'activitat formativa. Amb aquests qüestionaris es revisarà i modificarà, en cas necessari, el contingut i desenvolupament de futures activitats.

Les activitats d'avaluació de cada mòdul són les següents:

MÒDUL 1
Activitat 1. Què és la sexualitat? (TASCA). ACTIVITAT DE REFLEXIÓ. L'objectiu d'aquesta activitat és reflexionar sobre el concepte de la pròpia sexualitat després de la lectura de la part teòrica del curs. Es tracta de pensar, de manera introspectiva, què és la sexualitat de manera personal per poder detectar la perspectiva des de la qual se situa la persona que fa la formació a través de diverses preguntes que el guiïn.
Activitat 2. Desmuntar el mite (TASCA). ACTIVITAT DE RAONAMENT. Amb aquesta activitat es persegueix que l'alumnat del curs reflexioni sobre mites de la sexualitat que segueixen molt presents actualment. Se'ls lliuraran diversos d'aquests mites i hauran d'escriure què opinen del mite i proposar una frase que sigui el «contramit».
Activitat 3. Avaluem allò que s'ha après (QÜESTIONARI). ACTIVITAT DE CONSOLIDACIÓ. Aquesta activitat té com a objectiu, mitjançant un qüestionari tipus test, avaluar l'aprenentatge del mòdul.

MÒDUL 2
Activitat 1. Avaluem allò que s'ha après (QÜESTIONARI). ACTIVITAT DE CONSOLIDACIÓ. Aquesta activitat té com a objectiu, mitjançant un qüestionari tipus test, avaluar l'aprenentatge dels drets sexuals, la igualtat de gènere i la diversitat sexual.
Activitat 2. Què li diries? (TASCA). ACTIVITAT D'APLICACIÓ DIRECTA A L'AULA. L'objectiu d'aquesta activitat és fomentar la reflexió sobre un cas pràctic en què l'alumnat fa a la persona que està fent el curs preguntes relacionades amb la sexualitat.
Activitat 3. La meva guia per a famílies (TASCA). Aquesta activitat té com a objectiu fer una guia pròpia que permeti informar les famílies sobre temes relacionats amb l'educació sexual dels seus fills i filles.

MÒDUL 3
Activitat 1. La meva dinàmica (TASCA). ACTIVITAT D'APLICACIÓ DIRECTA A L'AULA. L'objectiu d'aquesta activitat és dissenyar, a partir del que s'ha treballat al llarg de tot el curs, una dinàmica que es pugui utilitzar a l'aula i on es treballin els continguts estudiats. Un cop estigui dissenyada la dinàmica, l'alumnat haurà de compartir-la al fòrum perquè la resta d'alumnat hi pugui tenir accés.
Activitat 2. M'avaluo (FÒRUM). ACTIVITAT DE RAONAMENT I REFLEXIÓ. Amb aquesta activitat es pretén que l'alumnat escrigui al fòrum una anàlisi sobre el que ha après al curs i quines aplicacions pràctiques considera que pot tenir per al seu treball a l'aula.
  
Requisits de  certificació   Per rebre el certificat amb la qualificació Apte és necessari realitzar totes les tasques del curs satisfactòriament i la realització del qüestionari de satisfacció.
  
E-mail   somdocents@somdocents.com
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 21/02/2024 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).